Vad betyder Apples “Köp nu, betala senare”-tjänst för sina kommande bankambitioner?

Det amerikanska Tech-företaget Apple har utvecklat sin köptjänst och lanserat en ny funktion som innebär att köpet kan delas upp i fyra räntefria delar. Utvecklingen är ett bevis på att digitaliseringen kring betalningsmarknaden ständigt utvecklas. Många företag erbjuder numera snabba och enkla betalningar som är tillgängliga dygnet runt. Att hela samhället övergår till digitala betalningsalternativ har sina risker i form av cyberattacker och systembrister. Online casinoindustrin är ett bra exempel på en bransch som flyttat sin verksamhet till digitala plattformar. Branschen erbjuder Live Casino och klassiska casinospel som behandlas med säkra betalningsmetoder där spelare måste identifiera sig med BankID för att skydda transaktioner och känsliga personuppgifter.

Apple

Företaget grundades 1976 av Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronal Wayne. Syftet med företaget var att producera stationära datorer. Företaget revolutionerade datorbranschen genom att vara först med ett nytt applikationsområde för datorer.  Den numera legendariska företagsledaren Steve Jobs räknas än idag som en av världens bästa marknadsförare då han redan på 70-talet förutsåg vad människor behövde i framtiden och presenterade en produkt som allmänheten inte kunde bortse ifrån. Det påstås att namnet Apple valdes eftersom det skulle rankas högre i dåtidens telefonböcker än konkurrenten Atari.

Idag räknas Apple som ett av världens största företag med över 140 000 anställda runt om i världen. År 2020 omsatte företaget runt 270 miljarder amerikanska dollar. Apples produkter är välkända för sin användarvänlighet och eleganta design. Förr var företagets flaggskepp den stationära datorn men den självklara förstaplatsen har numera smartphonen Iphone. Mobiltelefonen står för cirka 65% av Apples intäkter.

Innovation och Apple

Det må låta märkligt att ett företag som har sin grund i dator- och mobilteknik ska lansera olika betalningsmetoder, men sanningen är att Apple ständigt satsar på nya expansionsområden. 2021 dök det åter igen upp nyheter om företagets bilplaner. Enligt uppgifter satsar Apple på att lansera en självkörande elbil inom snart framtid. Denna typ av sidoprojekt är inga svårigheter för företaget som 2018 blev det första börsnoterade amerikanska företaget att värderas till en biljon amerikanska dollar.

Apples – ”Köp nu, betala senare”

Den nya betalningstjänsten från Apple kommer stå i direkt konkurrens med etablerade fintechbolag som Klarna och Affirm. Företaget har döpt den nya tjänsten till Apple Pay Later och den innebär att man som konsument kan checka ut i valfri butik, app eller webbplats som stödjer Apple Pay, och sedan dela upp ditt köp på fyra betalningar. Säkerheten kring köpet är garanterat av Touch ID eller FaceID. Denna lansering är ett steg mot finans- och bankbranschen men Apple innehar fortfarande ingen banklicens i USA vilket innebär att man samarbetat med Goldman Sachs för att kunna erbjuda Apple Pay Later via Mastercards betalningsplattform.

Att köpa nu och betala senare är en tjänst som många företag marknadsför och kan vara ett incitament för många konsumenter att handla. Trots att Apples nya tjänst inte kostar mer än det ursprungliga köpet i form av ränta finns det alltid risker att köpa en produkt på avbetalning. Vid stora köp tar företag en kreditupplysning vilket kan leda till svårigheter att ta lån i framtiden. För många kreditupplysningar kan försvåra att ta lån hos banker. Fördelarna med att betala senare är att man kan betala när det passar en bättre, exempelvis efter löning.

Sammanfattning

Man kan konstatera att Apples nya betalningsfunktion Apple Pay Later är ett steg mot finansbranschen. Än så länge har inte företaget någon banklicens i USA och har därför tagit hjälp av storbanken Goldman Sachs för att lansera tjänsten. Apple har en histora av att expandera till nya områden och detta ligger i linje med företagets tidigare betalningsmetoder Apple Pay. Den nya tjänsten Apple Pay Later innebär att man har möjlighet att dela upp sin betalning på fyra tillfällen, utan ränta. Denna lansering kommer leda till en direkt konkurrens med etablerade fintechföretag som Klarna och Affirm